A nyelvoktatás természetes módszere

Miért és hogyan? Rövid ismertető videókkal.

Mindent a fülnek!

Ahhoz, hogy az új angol szavakat, kifejezéseket álmodból ébresztve is önkéntelenül és gondolkodás nélkül használni tudd, átlagosan 50-150 alkalommal kell hallanod őket élményszerű, valós helyzetekben oly módon, hogy mindannyiszor érted is őket. A tanár legfőbb feladata arról gondoskodni, hogy az órán a lehető legtöbb élményszerű és 100%-ban érthető találkozásod legyen az angollal. Más szóval a tanár feladata: sikerességedet biztosítani.

Most mutasd meg, avagy: tanul a szem, a kéz, a láb!

A 100%-os megértés biztosítása érdekében az új szavakat, kifejezéseket megfoghatóvá is tesszük, még az elvontnak látszókat is. Mindent meg tudunk jeleníteni, mindenhez van kellékünk, amit bármelyik pillanatban elő tudunk rántani. A kezünk, lábunk, arcunk, torkunk mindig kéznél van: mindent lefordítunk mozdulatokra, testbeszédre, amit arcjátékkal, hangokkal is kísérhetünk. Az angol szavakat így mozgással, élménnyel, cselekvéssel kapcsoljuk össze. Ezért is fognak majd gondolkodás nélkül az eszedbe jutni. Izmaid is emlékezni fognak, nem kell mindig az agyadat terhelned!

(Mi még nem tanítunk spanyolt, és elnézést, ha reklámot is látsz.)

Az emberi hang: kifejező eszköz

Hangunkat is kifejező módon használjuk. Az új szavakat, kifejezéseket suttogjuk ordítjuk, zokogjuk, kacagjuk. Játszunk velük. Magunkra vonatkoztatjuk őket, hiszen hiába akarsz emlékezni valamire, agyad csak azt tartja megőrzésre méltónak, ami személy szerint érint. A Rólad való beszélgetés akár az egész órát kitöltheti, ha a csoport kicsi, és a beszélgetés mindenki számára érthető és érdekes. Megtörténhet, hogy az első foglalkozáson ismeretlenek közé érkezel, ám barátoktól köszönsz el a végén.

Az angol nyelv zenéje

Az angol beszéd ritmusát zenei rögtönzésekben felnagyítjuk, hogy még jobban átéld és érezd.

Történetalkotó társasjáték: a nyelv elsajátítása a képzelet erejével

A TÖRTÉNET a foglalkozásaink fő része. Együtt építjük mondatról mondatra haladva. Eközben a gyakorolt nyelvi elemeket számtalanszor hallod és érted, és ha akarod (idővel pedig: ha akarod, ha nem!), mondod is.

Mindenkinek megvan a maga szerepe!

Minden csoportban van, aki jobban tud angolul, mások meg kevésbé.

Ha a gyengébbek közé tartozol, nem kell tartanod a megszégyenüléstől, hiszen játszunk! Csak az a fontos, hogy MINDENT ÉRTS, és a csoporttal EGYÜTT válaszolj a tanár kérdéseire. Nézd meg, milyen dinamikus lehet ez a játék:

TPRS foglalkozás Barcelonában. Tanár: AJ Hoge.

Ha viszont az erősebbek közé tartozol, akkor szereplő leszel a történetben. A szereplők nem csak láthatóvá teszik a történéseket, hanem hallhatóvá is. Vagyis: ha könnyebben beszélsz, mint mások a csoportban, akkor előadóművészi lehetőséget kapsz a beszédgyakorlásra! Míg a többiek kórusban ordítják a válaszokat kérdéseimre, veled külön mini-interjúkat folytatok, és egész mondatban válaszolhatsz. Ezzel a legügyesebbek többet gyakorolhatják a beszédet, a többiek pedig többször hallják, hogyan mondjuk el a dolgokat egyes szám első személyben.

Előfordulhat az is, hogy valaki bátran vállalkozik szereplésre, viszont nem szívesen mondja a szövegét angolul. Ilyenkor, ha van más jó beszédű a csoportban (aki viszont lehet, hogy szerepelni nem akar), akkor ő lehet a szinkronhangod! (Alapból, kezdőknél, a tanár a szinkronhang. Nem beszéltetünk, csak annyit beszélsz, amennyi jól esik!)

Ez a videó egy haladó órán készült. A tanár: Blaine Ray.

Részletesebben a természetes nyelvoktatás tudományos hátteréről és történetéről.